دریافت کدبورسی

دریافت کدبورسی

کدبورسی چیست؟

اولین سوال افرادی که می خواهند وارد بازار بورس شوند این است که کدبورسی چیست؟ اگر بطور خلاصه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که کد بورسی یا کد سهامداری یک شناسه مخصوص برای هر فرد است که با استفاده از آن می تواند در بازار بورس سهام خرید و فروش کند.

درواقع بدون داشتن کدبورسی ، امکان خرید و فروش سهام در بازار بورس وجود ندارد! بنابراین لازمه ورود به بازار بورس ، داشتن کدبورسی (کد سهامداری) است.

بازار بورس یکی از مهم‌ترین و پولسازترین بازارهای مالی در کل دنیا می‌باشد که بسیاری از افراد در این بازار سرمایه گذاری کرده و به خرید و فروش سهام می‌پردازند. بازار سهام یک بازار بسیار داغ است که با انجام معاملات در آن می‌توانید سود زیادی را کسب کرده و پیشرفت بسزایی داشته باشید. باید اشاره شود که اولین قدم یا مرحله برای انجام معاملات در بورس و خرید و فروش سهام، دریافت کد بورسی است.

خرید و فروش بازار سهام بسیار داغ بوده و برای انجام آن، نیاز به دریافت کد بورسی یا کد معاملاتی، است. کد بورسی یک شناسه با 8 کاراکتر است که شامل 3 حرف (عموما 3 حرف اول نام خانوادگی) و 5 عدد به صورت تصادفی است. به صورت کلی می‌توان اذعان داشت که اولین و مهم‌ترین قدم برای دریافت کد بورسی، این است که ثبت نام‌های اولیه را انجام دهید. در واقع کد بورسی یک شناسه خاص است که مختص شماست و هیچ فرد دیگری این شناسه را ندارد. کد بورسی یک کد کاملا منحصر به فرد بوده و برای هر شخص متفاوت اس

کد بورسی ممکن است با نام کد معاملاتی نیز شناخته شود و به منظور دریافت کد بورسی، نیاز است که هر شخص با در اختیار داشتن مدارک لازم، مراحل خاصی را انجام دهد و همچنین در یک کارگزاری معتبر ثبت نام نماید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دریافت کد بورسی بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کد بورسی چه کاربردی دارد؟

زمانی که شما کد بورسی خود را دریافت کردید، به شما اجازه داده خواهد شد که در بازار بورس اقدام به خرید یا فروش سهام کنید. در واقع بعد از دریافت کد بورسی، شما عضو بازار بورس می‌شوید و می‌توانید در این بازار به عنوان یک سرمایه‌گذار فعالیت کنید. تمام فعالیت‌هایی که با استفاده از کد بورسی شما انجام می‌شود به شما منتسب است و در واقع این کد نامی است که در بازار بورس به شما داده شده است و هیچ فرد دیگری به این نام در بازار بورس وجود ندارد.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی:

به طور قطع برای دریافت کد بورسی به یک سری مدارک و احراز هویت نیاز است. نکته بسیار مهمی که وجود دارد، این است که دریافت کد بورسی هم برای اشخاص حقیقی و همچنین برای اشخاص حقوقی قابل اخذ است. اما هر کدام از آن‌ها باید یک سری مدارک را ارائه دهند که بتوانند این کد معاملاتی را دریافت نمایند. در زیر به بررسی مدارک لازم برای دریافت کد بورسی می‌پردازیم:

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورسی (کد معاملاتی) اشخاص حقیقی

  • ارائه اصل شناسنامه و همراه داشتن تصویر از تمام صفحات آن
  • ارائه اصل کارت ملی و همراه داشتن تصویر از پشت و روی آن (کارت ملی باید کارت ملی جدید یا کارت ملی هوشمند باشند)
  • ارائه اطلاعات ارتباطی و شغلی: مانند آدرس محل سکونت، آدرس محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و تلفن همراه.
  • ارائه شماره حساب و شماره شبای بانکی: مانند شماره حساب، نام بانک، نام شعبه، کد شعبه و شماره شبا.

نکته بسیار مهم ضروری که باید بدانید، این است که شما عزیزان باید به هنگام ارائه شماره حساب و شبا خود دقت داشته باشید! به دلیل آنکه در هر زمان که قصد برداشت از حساب کارگزاری خود را داشته باشید، وجه درخواستی شما عزیزان تنها به شماره حسابی که به هنگام ثبت نام ارائه خواهید کرد، واریز می‌گردد. بنابراین برای ارائه شماره حساب بهتر است که شماره حساب خودتان را به سازمان ارائه دهید.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  • تصویر روزنامه رسمی
  • آگهی کلیه تغییرات
  • تصویر اساسنامه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره (تمامی اعضای هیئت مدیره شرکت یا سازمان مورد نظر باید پیش از دریافت کد بورسی، در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند).
  • تکمیل فرم تعهدنامه

نحوه دریافت کد بورسی:

به صورت کلی برای دریافت کد بورسی باید سه مرحله کلی را انجام دهید که در زیر به این سه مرحله اشاره خواهیم کرد:

1)ثبت نام در سامانه سجام

با توجه به قوانین سازمان بورس، تمامی افراد یعنی چه حقوقی و چه حقیقی، نیاز دارند که پیش از ورود به بازار بورس، در سامانه سجام ثبت نام نمایند. برای ثبت نام در سامانه سجام به اطلاعات شخصی شما که شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه و مواردی از این قبیل است، نیاز داریم. اطلاعات ارتباطی مانند شماره تلفن، کد پستی و آدرس محل سکونت نیز نیاز است. پس از آن باید اطلاعات بانکی خود را برای ثبت نام در سامانه سجام وارد کنید که شامل شماره حساب، نام بانک، نام و کد شعبه و شماره شما خواهد بود.

2)احراز هویت سجام

مرحله احراز هویت در سامانه سجام از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع پس از آنکه در سامانه  سجام ثبت نام کردید، نوبت به مرحله احراز هویت شما خواهد رسید. احراز هویت باید در دفاتر پیش خوان دولت و حتی در برخی از کارگزاری‌های معتبر نیز انجام خواهد شد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که، برای آنکه احراز هویت شما به درستی صورت گیرد و توسط سازمان مورد قبول واقع شود، باید از یک سری شروط تعیین شده توسط سازمان برخوردار باشید. در صورت نداشتن هر کدام از شروط مقرر شده؛ احراز هویت برای شما امکان پذیر نخواهد بود. از جمله شرایط و الزامات مورد نیاز برای احراز هویت در سامانه سجام، به شرط زیر خواهد بود:

  • دارا بودن حداقل 18 سال سن
  • دارا بودن کارت ملی هوشمند یا رسید آن
  • معتبر بودن مدارک و متعلق بودن آن‌ها به فرد متقاضی
  • انجام فرایند ثبت نام و احراز هویت توسط فرد متقاضی
  • رعایت پوشش اسلامی در تصاویر

3)ثبت نام کارگزاری

آخرین مرحله برای دریافت کد بورسی، ثبت نام در یک کارگزاری معتبر و مناسب است. شما عزیزان در صورتی می‌توانید فرآیند دریافت کد بورسی خود را تکمیل کنید، که به کار گزاری‌ها مراجعه کرده و در آن‌ها ثبت نام نمایید. شایان ذکر است که برخی از کارگزاری‌ها امکان ثبت نام آنلاین را برای مشتریان فراهم کرده‌اند تا شما بتوانید به راحتی و به صورت آنلاین ثبت نام خود را انجام دهید. پس از ثبت نام، کارگزاری اطلاعات شما را به سازمان بورس ارسال می‌کند تا کد بورسی شما صادر شود.

روش غیر حضوری برای دریافت کد بورسی

برای دریافت کد بورسی هم می‌توانید به صورت حضوری و همچنین به صورت غیر حضوری این کد معاملاتی را دریافت نمایید. بسیاری از افراد با توجه به مشغله‌هایی که دارند، نمی‌توانند این کد معاملاتی را به صورت حضوری دریافت کنند. خوشبختانه می‌توان به صورت غیر حضوری نیز کد بورسی را به راحتی دریافت کرده و در این بازار فعالیت خود را آغاز نمایید. در این روش بدون نیاز به مراجعه حضوری، تنها از طریق آدرس رسمی وب‌سایت کارگزاری مورد نظر خود می‌توانید به ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد بورسی خود اقدام فرمایید. برای دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری باید به صورت زیر عمل کنید:

  • مدارک خود را اسکن کرده و یا تصاویر واضحی را از آنها تهیه و در سایت کارگزاری آپلود کنید.
  • پس از تکمیل مراحل ثبت نام غیرحضوری، باید احراز هویت غیر حضوری نیز بشوید.
  • جهت انجام مراحل احراز هویت غیرحضوری می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مختلف که در این زمینه وجود دارند، استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا به بررسی دریافت کد بورسی و کاربرد این کد معاملاتی اشاره شود. شما عزیزان نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران این مجموعه مشورت نمایید.

کافی نت آنلاین

دریافت کدبورسی توسط کافی نت آنلاین

حدود 80 درصد از مراحل دریافت کد بورسی بصورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می شود و شما فقط برای احراز هویت و دریافت کدبورسی باید به کارگزاری مراجعه کنید.بنابراین اگر قصد دارید وارد دنیای بورس شوید ، می توانید برای گرفتن کد بورسی روی کمک ما حساب کنید!

ما تمامی مراحل دریافت کد بورسی را برای شما انجام می دهیم و شما پس از انجام این مراحل به یکی از دفاتر کارگزاری خود مراجعه می کنید و کدبورسی خود را دریافت می کنید!

شما عزیزان تنها با یک تماس تلفنی یا پیام به واتساپ یا تلگرام می توانید با ما در ارتباط باشید!

سوالات متداول از دریافت کد بورسی

آیا می‌توان چند کد بورسی مختلف دریافت کرد؟
به صورت کلی دریافت کد بورسی یا کد معاملاتی تنها یک بار انجام می‌شود و برای هر فرد منحصر به فرد می‌باشد. اما این امکان وجود دارد تا فرد در سامانه معاملاتی کارگزاری‌های مختلف ثبت نام کرده و به طور هم‌زمان مشتری چند کارگزاری مختلف باشد.

آیا برای دریافت کد بورسی باید هزینه‌ای پرداخت کرد؟
خیر! دریافت کد بورسی هزینه‌ای ندارد. اگر برای دریافت این کد به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید، ممکن است مبالغی جزئی از شما دریافت کنند. اما  دفاتر کارگزاری برای ارائه کد بورسی به شما هزینه‌ای دریافت نخواهند کرد.

برای بازیابی آنلاین کد بورسی خود به چه سایتی مراجعه کنیم؟
سامانه استعلام کد بورسی به آدرس estelam.ime.co.ir

چه امتیازی می دهید؟
, , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

17 − هشت =

فهرست